Minggu, 08 November 2015

Adakah Berkentut saya berlebihan dan Busuk? Penyelesaian semula jadi

Adakah Berkentut saya berlebihan dan Busuk? Penyelesaian semula jadi

Punca-punca gas busuk berlebihan

Gas yang berlebihan dan berbau busuk yang tidak disebabkan oleh mana-mana satu perkara. Terdapat beratus-ratus faktor yang diketahui menyumbang kepada, dan kebanyakan kes hasil gas teruk daripada gabungan perkara yang berbeza. Untuk penyokong semula jadi makanan, masalah angin cenderung berlaku akibat daripada kombinasi faktor-faktor ini:

Kombinasi makanan: Orang-orang yang makan diet semula jadi yang sihat cenderung untuk makan pelbagai jenis makanan setiap hari, kadang-kadang menggabungkan banyak makanan dalam sepiring makanan. Walaupun ini adalah umumnya baik untuk kesihatan seseorang, kombinasi makanan banyak diketahui menyebabkan gas.

Terlalu banyak serat Fiber secara sederhana adalah baik. Terlalu banyak ia semua pada satu masa boleh menyebabkan gas.

Yang sukar untuk mencerna makanan: Makanan yang secara kimia yang kompleks adalah sukar untuk dihadam, dan satu kesan sampingan ini adalah pembentukan gas. Punca yang paling biasa adalah makanan yang tinggi lemak, kerana tubuh manusia mempunyai kesukaran memproses banyak jenis lemak. Produk tenusu juga biasanya dalam kategori ini.

Buah-buahan dan sayur-sayuran gula: Gula yang terkandung dalam buah-buahan dan sayur-sayuran banyak cenderung untuk melepaskan banyak gas semasa proses pencernaan, dan gas ini sudah tentu mendapat terperangkap di dalam perut dan saluran penghadaman.

Intoleransi laktosa: Ramai orang tidak toleran laktosa dan tidak menyedarinya. Intoleransi laktosa menyebabkan kesukaran pencernaan, yang boleh membawa kepada gas yang serius.

Minuman berkarbonat dan minuman beralkohol: Soda dan minuman berkarbonat lain yang biasa menyebabkan kembung perut, dan bir dan minuman keras yang lain juga penyebab besar.
Penyelesaian yang mungkin
Apa punca gas yang berlebihan, ia sering memerlukan seseorang untuk mencuba pelbagai penyelesaian yang berbeza sebelum memukul apabila satu yang berfungsi. Berikut adalah beberapa cara yang paling berkesan untuk mengurangkan gas.

Memudahkan diet anda. Kebanyakan pemakan semula jadi tahu bahawa diet yang sihat perlu mengandungi pelbagai jenis makanan yang sihat, tetapi tidak ada tempat ia mengatakan bahawa pelbagai penuh perlu diambil setiap hari. Sistem penghadaman tidak bertindak balas dengan baik kepada terlalu banyak perkara yang berbeza. Oleh itu, cuba untuk memudahkan diet anda dengan merancang ia supaya anda hanya mempunyai beberapa jenis makanan setiap hari.

Perlahan-lahan memperkenalkan makanan baru. Adakah anda berfikir tentang memperkenalkan makanan baru ke dalam diet anda? Berbuat demikian sedikit pada satu masa. Sebagai contoh, mari kita mengatakan bahawa anda mahu memulakan makan bayam. Mula dengan menambah daun bayam beberapa salad anda untuk beberapa hari, kemudian beralih kepada kecil salad sampingan bayam, dan akhirnya beralih kepada cara penuh yang menggabungkan bayam. Dengan cara ini, anda memberi masa badan anda untuk menyesuaikan diri dengan makanan baru, dan anda juga boleh memantau keputusan untuk melihat jika bayam sebab yang berpotensi gas.

Mengurangkan gula. Gula buah-buahan adalah penyebab yang besar di belakang gas, jadi cuba mengurangkan mereka. Ia adalah ok untuk mempunyai sedikit buah-buahan manis, tetapi terlalu banyak boleh menyebabkan masalah. Lihat jika mengurangkan membantu.

Percubaan dengan tenusu. Jika anda berfikir makanan tenusu mungkin sekurang-kurangnya sebahagiannya di sebalik gas anda, cuba mengelakkan mereka untuk beberapa hari.

Mengunyah dengan betul. Kita jarang berfikir tentang kesan bahawa mengunyah mempunyai pada pencernaan kita, tetapi apabila anda berfikir tentang hal itu, ia masuk akal. Makanan kurang dikunyah sukar bagi sistem penghadaman untuk memecahkan, dan apabila badan itu mempunyai masalah mogok makanan, gas biasanya hasil.
Oleh Marc Courtiol

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar